 "Economist Intelligence Unit" - аналітичний підрозділ журналу "The Economist" 16 вересня 2008 року опублікував доповідь "Порівняльний аналіз конкурентоздатності ІТ індустрії в 2008". Спонсором публікації виступив Альянс ділового програмного забезпечення.
"Economist Intelligence Unit" - аналітичний підрозділ журналу "The Economist" 16 вересня 2008 року опублікував доповідь "Порівняльний аналіз конкурентоздатності ІТ індустрії в 2008". Спонсором публікації виступив Альянс ділового програмного забезпечення. За останній рік Україна, з урахуванням включення до рейтингу двох нових країн (Бангладешу і Хорватії), змінила своєї позицію з 56 місця в 2007 (із 64) на 57 місце в 2008 (із 66). Зниження відбулося за всіма показниками крім показника «Людський капітал», за яким Україна піднялася з 43 на 37 місце (табл. 1, 2).
У доповіді порівнюються умови для розвитку ІТ індустрії в країнах із різних регіонів світу. Розроблена для оцінки модель включає 25 показників, які впливають на конкурентоздатність ІТ індустрії і які згруповані в 6 категорій.
Для визначення загального індексу кожна категорія показників має свою вагу. Кожен показник в рамках категорії також має певну вагу (табл. 3, 4). Визначені основні джерела даних для кожного показника. Використовуються як кількісні (наприклад, число студентів, затрачені кошти) так і якісні оцінки, зроблені аналітиками Відділу "Economist Intelligence Unit".
Якісні показники оцінюються за п'ятибальною шкалою. Кількісны показники нормалізуються за кількістю населення кожної країни таким чином, що кожна країна вимірюється від 0 до 1 із застосуванням для кожного пункту даних формули:
Yij = [xij - minij] / [maxij - minij]
Далі кожен показник приводиться до шкали від 0 до 100 шляхом множення на відповідний мультиплікатор (20 для якісних показників і 100 для кількісних показників). Оскільки сума всіх ваг дорівнює 1, то композитна шкала також має діапазон від 0 до 100.
Нормалізація є причиною того, що в деяких країнах окремі показники, або загальний індекс можуть бути меншими, ніж у попередньому році, хоча стан справ не погіршився. Якщо число балів у світового лідера збільшилося чи зменшилося у порівнянні з минулорічним лідером, то це вплине на число балів у інших країнах за даним показником, незалежно від дійсного стану справ.
В дослідженні відзначається, що загальне сповільнення економіки веде до зменшення витрат на ІТ в США, Західній Європі та Японії. Проте основи для конкурентоздатності ІТ індустрії залишаються сталими. Це ІТ освіта, доступність фінансів і інфраструктури, а також державне стимулювання інновацій. Саме завдяки цим закладеним основам незмінною за показником конкурентоздатності ІТ індустрії у порівнянні з минулим роком залишилася перша двадцятка країн.
Незважаючи на поточні макроекономічні проблеми, США надалі очолюють список країн, які надають ІТ компаніям найбільш сприятливе середовище. США ведуть перед у світі як країна, що розвиває таланти і є інкубатором нових високотехнологічних компаній. Завдяки міцним позиціям в науково-дослідних і конструкторських роботах (НДКР) із 6 на 2 місце піднявся Тайвань. Замикають першу п'ятірку Великобританія, Швеція і Данія, котрі мають сприятливе і відкрите бізнес-середовище, а також працюючі механізми захисту інтелектуальної власності.
Висновки дослідників не є несподіваними:
Зниження місць Японії з 2 на 12 місце і Південної Кореї з 3 на 8 місце спричинене замалою кількістю балів, які ці країни набрали у сфері НДКР, а також покращенням методології оцінки. На три сходинки вгору піднялися Швеція і Данія, відповідно на 4 і 5 місце завдяки більш сприятливому середовищу для бізнесу і покращенням в ІТ інфраструктурі. Канада піднялася з 9 на 6 місце передовсім завдяки досягненням у розвитку людського капіталу. З 20 на 16 місце піднявся Ізраїль, отримавши більше балів за якість інфраструктури та державну підтримку ІТ індустрії, включаючи впровадження електронного урядування. З 16 на 19 місце опустилася Німеччина, в основному через уповільнення зростання фінансування НДКР.
Для порівняльної оцінки стану інформаційних технологій крім Індексу конкурентоздатності ІТ індустрії відомі також Індекс мережної готовності Глобального звіту з інформаційних технологій, який готується в рамках Всесвітнього економічного форуму (Україна займає 75 місце із 122 країн) та Індекс електронної готовності, який готує "Economist Intelligence Unit" (Україна займає 60 місце серед 69 країн).
Поліпшення позиції України у подібних рейтингах має стати одним з основних критерієм оцінки ефективності роботи державних органів, передовсім створеного в цьому році Державного комітету інформатизації (Держкомінформатизації) України, а також Державного департаменту з питань зв’язку Міністерства транспорту та зв’язку України, Національної комісії з питань регулювання зв’язку України, Державного департаменту інтелектуальної власності Міністерства освіти і науки України.
Діяльність цих відомств буде настільки корисною для розвитку інформатизації країни, наскільки ця діяльність буде відкритою і прозорою, і наскільки ці органи будуть прислухатися до порад українського ІТ-бізнесу, консолідовану позицію якого висловлюють асоціації ІТ-підприємств.
| Країна |  |  |  |  | 
| США |  |  |  | |
| Тайвань |  |  |  |  | 
| Великобританія |  |  |  |  | 
| Швеція |  |  |  |  | 
| Данія |  |  |  |  | 
| Канада |  |  |  |  | 
| Австралія |  |  |  |  | 
| Південна Корея |  |  |  |  | 
| Сінгапур |  |  |  |  | 
| Нідерланди |  |  |  |  | 
| Швейцарія |  |  |  |  | 
| Японія |  |  |  |  | 
| Фінляндія |  |  |  | |
| Норвегія |  |  |  | |
| Ірландія |  |  |  | |
| Ізраїль |  |  |  |  | 
| Нова Зеландія |  |  |  | |
| Австрія |  |  |  |  | 
| Німеччина |  |  |  |  | 
| Франція |  |  |  |  | 
| Гонконг |  |  |  | |
| Бельгія |  |  |  | |
| Іспанія |  |  |  |  | 
| Естонія |  |  |  |  | 
| Італія |  |  |  |  | 
| Словенія |  |  |  |  | 
| Португалія |  |  |  |  | 
| Угорщина |  |  |  | |
| Чехія |  |  |  | |
| Чилі |  |  |  |  | 
| Словаччина |  |  |  | |
| Польща |  |  |  |  | 
| Греція |  |  |  | |
| Латвія |  |  |  | |
| Литва |  |  |  | |
| Малайзія |  |  |  | |
| ПАР |  |  |  | |
| Туреччина |  |  |  |  | 
| Румунія |  |  |  |  | 
| Саудівська Аравія |  |  |  |  | 
| Хорватія |  |  |  | |
| Таїланд |  |  |  |  | 
| Бразилія |  |  |  | |
| Мексика |  |  |  | |
| Болгарія |  |  |  |  | 
| Аргентина |  |  |  |  | 
| Філіппіни |  |  |  | |
| Індія |  |  |  |  | 
| Росія |  |  |  |  | 
| Китай |  |  |  |  | 
| Венесуела |  |  |  |  | 
| Колумбія |  |  |  |  | 
| Єгипет |  |  |  |  | 
| Шрі-Ланка |  |  |  |  | 
| Перу |  |  |  |  | 
| Еквадор |  |  |  |  | 
| Україна |  |  |  |  | 
| Індонезія |  |  |  |  | 
| Казахстан |  |  |  |  | 
| Бангладеш |  |  |  | |
| В’єтнам |  |  |  | |
| Пакистан |  |  |  |  | 
| Азербайджан |  |  |  |  | 
| Нігерія |  |  |  |  | 
| Алжир |  |  |  |  | 
| Іран |  |  |  |  | 
| Показник | конкурентоздатності ІТ індустрії в 2008 | конкурентоздатності ІТ індустрії в 2007 |  | 
| Загальне бізнес-середовище |  |  |  | 
| ІТ інфраструктура |  |  |  | 
| Людський капітал |  |  |  | 
| Правове середовище |  |  |  | 
| Середовище для НДКР |  |  |  | 
| Підтримка розвитку ІТ індустрії |  |  |  | 
| Загальний рейтинг |  |  |  | 
| Показник Категорія 1. Загальне бізнес-середовище | Вага 10% | 
| 1.1. Урядова політика щодо іноземного капіталу; культурна сприйнятливість іноземного впливу; риск експропріації; захист інвестицій | 15% | 
| 1.2. Рівень захищеності і гарантованості прав на приватну власність | 40% | 
| 1.3. Рівень державного регулювання (насамперед процедури ліцензування) при заснуванні нового приватного бізнесу | 25% | 
| 1.4. Свобода конкуренції існуючого бізнесу | 20% | 
| Категорія 2. ІТ інфраструктура | 20% | 
| 2.1. Обсяг ринку апаратного та програмного забезпечення і ІТ послуг (USD на 100 мешканців) | 25% | 
| 2.2. Кількість персональних комп’ютерів (настільних і переносних) на 100 мешканців | 60% | 
| 2.3. Широкосмугове з’єднання (xDSL, ISDN PRI, FWB, кабель, FTTx) на 100 мешканців | 10% | 
| 2.4. Кількість безпечних Інтернет серверів на 100 000 мешканців | 10% | 
| Категорія 3. Людський капітал | 20% | 
| 3.1. Загальна кількість студентів вишів, % від населення студентського віку | 25% | 
| 3.2. Кількість студентів, залучених до наукових програм рівня вишів, % від загальної кількості студентів | 5% | 
| 3.3. Зайнятість в технологічному секторі, як % від загальної зайнятості | 10% | 
| 3.4. Спроможність освітньої системи навчати технічних спеціалістів з бізнесовими навичками (управління проектами, розробка прикладень і веб-рішень за потребами споживачів і т.п.) | 60% | 
| Категорія 4. Правове середовище | 10% | 
| 4.1. Повнота і прозорість законодавства про інтелектуальну власність | 35% | 
| 4.2. Впровадження законодавства про інтелектуальну власність | 35% | 
| 4.3. Стан законодавства про електронний підпис | 10% | 
| 4.4. Стан законодавства про особові дані і про анти-спам | 10% | 
| 4.5. Стан законодавства про кіберзлочинність | 10% | 
| Категорія 5. Середовище для НДКР | 25% | 
| 5.1. Валові державні витрати на НДКР (USD на ПКС [паритет купівельної спроможності]), на 100 мешканців | 10% | 
| 5.2. Валові витрати приватного сектору на НДКР (USD на ПКС), на 100 мешканців | 10% | 
| 5.3. Кількість нових вітчизняних патентів у ІТ, зареєстрованих резидентами за рік, на 100 мешканців | 65% | 
| 5.4. Надходжень від сплати роялті і платежів за ліцензії (USD) на 100 мешканців | 15% | 
| Категорія 6. Підтримка розвитку ІТ індустрії | 15% | 
| 6.1. Доступ до середньострокового фінансування з вітчизняних і іноземних джерел | 25% | 
| 6.2. Існування послідовної національної урядової стратегії для досягнення цілей е-урядування, спрямованих на покращення як постачання державних послуг так і ефективності операцій підтримки (бек-офісу). | 30% | 
| 6.3. Державні витрати на ІТ обладнання, програмні засоби та послуги (USD на особу) | 10% | 
| 6.4. Існування справедливого державного відношення до розвитку сектору (відсутність преференційної урядової підтримки певних технологій чи сектору) | 35% | 
| рахунок | середо- вище | структура | ський капітал | середо- вище | вище для НДКР | розвитку ІТ індустрії | |
| Вага категорії |  |  |  |  |  |  |  | 
| США |  |  |  |  |  |  |  | 
| Тайвань |  |  |  |  |  |  |  | 
| Великобританія |  |  |  |  |  |  |  | 
| Швеція |  |  |  |  |  |  |  | 
| Данія |  |  |  |  |  |  |  | 
| Канада |  |  |  |  |  |  |  | 
| Австралія |  |  |  |  |  |  |  | 
| Південна Корея |  |  |  |  |  |  |  | 
| Сінгапур |  |  |  |  |  |  |  | 
| Нідерланди |  |  |  |  |  |  |  | 
| Швейцарія |  |  |  |  |  |  |  | 
| Японія |  |  |  |  |  |  |  | 
| Фінляндія |  |  |  |  |  |  |  | 
| Норвегія |  |  |  |  |  |  |  | 
| Ірландія |  |  |  |  |  |  |  | 
| Ізраїль |  |  |  |  |  |  |  | 
| Нова Зеландія |  |  |  |  |  |  |  | 
| Австрія |  |  |  |  |  |  |  | 
| Німеччина |  |  |  |  |  |  |  | 
| Франція |  |  |  |  |  |  |  | 
| Гонконг |  |  |  |  |  |  |  | 
| Бельгія |  |  |  |  |  |  |  | 
| Іспанія |  |  |  |  |  |  |  | 
| Естонія |  |  |  |  |  |  |  | 
| Італія |  |  |  |  |  |  |  | 
| Словенія |  |  |  |  |  |  |  | 
| Португалія |  |  |  |  |  |  |  | 
| Угорщина |  |  |  |  |  |  |  | 
| Чехія |  |  |  |  |  |  |  | 
| Чилі |  |  |  |  |  |  |  | 
| Словаччина |  |  |  |  |  |  |  | 
| Польща |  |  |  |  |  |  |  | 
| Греція |  |  |  |  |  |  |  | 
| Латвія |  |  |  |  |  |  |  | 
| Литва |  |  |  |  |  |  |  | 
| Малайзія |  |  |  |  |  |  |  | 
| ПАР |  |  |  |  |  |  |  | 
| Туреччина |  |  |  |  |  |  |  | 
| Румунія |  |  |  |  |  |  |  | 
| Саудівська Аравія |  |  |  |  |  |  |  | 
| Хорватія |  |  |  |  |  |  |  | 
| Таїланд |  |  |  |  |  |  |  | 
| Бразилія |  |  |  |  |  |  |  | 
| Мексика |  |  |  |  |  |  |  | 
| Болгарія |  |  |  |  |  |  |  | 
| Аргентина |  |  |  |  |  |  |  | 
| Філіппіни |  |  |  |  |  |  |  | 
| Індія |  |  |  |  |  |  |  | 
| Росія |  |  |  |  |  |  |  | 
| Китай |  |  |  |  |  |  |  | 
| Венесуела |  |  |  |  |  |  |  | 
| Колумбія |  |  |  |  |  |  |  | 
| Єгипет |  |  |  |  |  |  |  | 
| Шрі-Ланка |  |  |  |  |  |  |  | 
| Перу |  |  |  |  |  |  |  | 
| Еквадор |  |  |  |  |  |  |  | 
| Україна |  |  |  |  |  |  |  | 
| Індонезія |  |  |  |  |  |  |  | 
| Казахстан |  |  |  |  |  |  |  | 
| Бангладеш |  |  |  |  |  |  |  | 
| В’єтнам |  |  |  |  |  |  |  | 
| Пакистан |  |  |  |  |  |  |  | 
| Азербайджан |  |  |  |  |  |  |  | 
| Нігерія |  |  |  |  |  |  |  | 
| Алжир |  |  |  |  |  |  |  | 
| Іран |  |  |  |  |  |  |  | 
Джерело: Economist Intelligence Unit, www.eiu.com, BSA_2008.pdf
Примітка: торішній рейтинг був перерахований з урахуванням методологічного доопрацювання і доповнення даними за двома новими країнами.
Юрій Пероганич, генеральний директор АПІТУ